Forum Klanu ArmagedoN ^^L2^^

  • Nie jesteś zalogowany.
  • Polecamy: Gry

#1 2008-01-26 11:19:15

Fixxxer

Administrator

6656417
Call me!
Skąd: Żory
Zarejestrowany: 2008-01-26
Posty: 28
Punktów :   
WWW

Klan, jak to funkcjonuje

Chce poruszyć tematykę Klanu. Oczywiście wszyscy wiemy o co dokładnie chodzi ale nie wszyscy zdajemy sobie sprawę jak to wszystko funkcjonuje. Dlatego tez chce podzielić się z wami własnymi spostrzeżeniami na temat zarządzania klanem, prowadzenia klanu etc.
Jak wiemy klan może założyć każdy ale nie każdy jest odpowiednia osoba aby taki klan zakładać.

1) Liderem klanu powinna zostać doświadczona osoba, która orientuje się w grze.

2) Klan powinien się składać z różnych klas. Trzeba skoncentrować się na kluczowych postaciach, które nie sa tak popularne jak DD, nukerzy czy Tanki. Mam na myśli Craftera, Spoilera, Buffera, Healera. Bez tych postaci klan praktycznie nie ma szans na zaistnienie.

3)Władza w klanie.

a) Totalitaryzm. Klan prowadzony jest silna ręka lidera. Nie ma dyskusji i niekończących się sporów o to gdzie idziemy, z kim walczymy itd. Wszystko w rekach lidera. Zagrożeniem może być "obrażanie" się klanowiczów na brak wpływu na podejmowane decyzje. Co za tym idzie odchodzenie z klanu. Wymagania: silna osobowość jako lider, bardzo duża wiedza o grze, duże umiejętności grania.

b) Demokracja. Władza w ręce ludu. Glosowania nad podejmowanymi decyzjami. Przez to istnieje możliwość zatwierdzenia najbardziej idiotycznych decyzji, kwestia głosów i tyle. Taki system niweluje możliwość obrażenia się członków ale wprowadza duże zamieszanie. Wymagania: komunikatywność na poziome podstawowym.

4) Rozwój klanu.
Musimy zastanowić się nad kilkoma rzeczami. Mianowicie czy klan zakładamy sami? Czy mamy juz grupę sprawdzonych znajomych? Kwestia na tyle istotna, ze w pierwszym przypadku zbieramy na ślepo nowych członków przez co rośnie ryzyko nabrania newbich, noobow, oszustów, scammerow itd. W drugim przypadku mamy juz gr. początkowa i możemy się wstrzymać z rekrutacja na jakiś czas. Pamiętajcie, ze rekrutacja zaczęta zbyt wcześnie jest tak samo niebezpieczna jak zaczęta zbyt późno! Powód banalny, jeśli będziecie mieli 3 osobowa grupę na 60+ to pomyślcie ile osób na podobnym poziomie przekonacie do wstąpienia? Raczej nie zbyt dużo, ponieważ: maja własny klan, nalezą do innego klanu, maja alt chary. Z drugiej strony jeśli rekrutacje zaczniecie nawet od 30 lev to pomyślcie co taki nowy klanowicz będzie robił? Nic! Normalne jest, ze nie ruszy z wami do AL bo nie ma po co tam iść! Każdy ma swoja wizje klanu i musi z rozsądkiem w tej materii się poruszać.

5) Wizja klanu.
Ważna kwestia. Istotne jest to czy robimy misz-masz i ściągamy wszystkich jak leci, czy może robimy narodowy klan ( brak problemów z komunikacja, gra jest zubożona, angielsko języczni członkowie maja dużo kontaktów, szkoda by je stracić!), czy może międzynarodowy, angielsko języczny? Pomyślcie czy klan ma spełniać jakieś kryteria ( np. klan RPG, max odgrywania ról, żadnych txt typu: lecimy na arenę ziomów napierda&%$#!!; nie przyjmowanie ludzi o dziwnych, głupich nickach itd ). To kolejna kwestia do indywidualnego rozważenia.

6) Lider, jaki powinien być?
Musi posiadać wiedzę na temat gry, najlepiej aby potrafił conajmniej ocenić możliwości każdej klasy. Przede wszystkim musi umieć rozmawiać po angielsku! Kwestia późniejszych sojuszy, rozmów z innymi liderami i udział w polityce serv. MUSI BYC PEWNYM, ZE CHCE GRAC KONKRETNYM CHAR`em! Nie ma możliwości zmienienia lidera wiec jeśli lider odejdzie klan umiera, chyba ze się zmieni klan, nazwa i osoba prowadząca. Lider musi umieć rozmawiać z ludźmi, organizować wyprawy, dbać o wizerunek klanu, pomagać w rozwoju słabszym klanowiczom.

7) Alt Char? Co to?
Alternative character. W klanie oznacza zgubę! Innymi słowy to kolejna postać danego gracza. Jeśli ktoś jest w klanie niech gra ta postacią a nie np spoiluje klanowo aby robić sobie bron do drugiej postaci. Jedynym wyjątkiem są dwarfy ( crafter i spoiler ), którzy są na usługach klanu i wchodzą gracze tymi postaciami kiedy jest potrzeba.

8 ) Levele.
Pamiętajcie aby dbać o innych clan m8`ow. Powód? Zadowolony gracz = lojalny gracz! Pomóżcie złożyć DD sztylet a będzie z wami aż do końca! Pomóżcie słabszym w quescie, zbieraniu matsow, expieniu będą zadowoleni i wdzięczni! Starajcie się dobierać postacie levelami, jeśli macie na 20 członków 2, którzy maja np 30+ lev to zaproście do klanu jeszcze kilku o podobnych poziomach aby działali razem i nie musieli prosić o party!

Tym razem chce poruszyć problem doboru klas w klanie. Pisałem o tym wcześniej ale teraz chce rozwinąć ten temat. Mianowicie, jeśli zbieracie grupę znajomych to ustalcie kto kim gra, kogo lubi odgrywać, kogo potrzebuje klan. Wbrew pozorom nie da się wygrać sige, pvp ( party na party ), klan vs klan bez takich klas jak healer, buffer. Bardzo częstym błędem jest to, ze każdy chce odgrywać w klanie role kozaka, ktory jest morderczo skuteczny. Natomiast prawda jest taka, ze grając DD nie gra sie pierwszych skrzypiec. Pamiętajcie, ze tzw. support klasy czyli BD i SwS sa cholernie potrzebni w klanie i party. Co z tego, ze grając SwS czy BD nie możecie zadawać kosmicznych obrażeń albo nie możecie na siebie ściągać wszystkiego co się rusza?? Ja grając swoim SwS byłem także tankiem, oczywiście kiepskim bo Hate miałem na niskim poziomie. Jednak możecie mi wierzyc, ze biorąc dwóch kumpli z klanu DD, patrząc jak naspeedowani moimi songami wciągają nosem wrogów to aż się serce radowało. Pamiętajcie również, ze gra Buffer / Healer to nie tyko nuda ale również super przeżycia jeśli pomęczycie się do 52 lev.

Oto moje złote myśli dla każdej z klas ( weźcie je pod uwagę i zrozumiecie znaczenie swojej pracy w zespole ):

- Tank ( To ja ginę jako pierwszy, to ja musze w ostatniej chwili rzucić mass hate i dać wystarczająco dużo czasu kolegom aby mogli uciec. Moj Dmg? Jaki dmg! Jestem po to aby ściągnąć na siebie ten wielki topór! Mnie to draśnie ale mojego kumpla zabije... Jestem żywa tarcza, która wybiera kierunek marszu, jestem liderem i każdy kto tego nie zrozumie zczeźnie w popiołach AL. )

- DD ( Widzisz mnie? Moj błąd, juz nie żyje... Ty mnie nie możesz widzieć a twoje plecy to mój cel. Jestem wszędzie i nigdzie. Nigdy nie atakuje jako pierwszy ale jeśli juz ktoś zacznie to wsadzę mój sztylet w sam kręgosłup. Zawsze jestem z boku, jeśli potrzebujesz szybkiej śmierci zabierz mnie ze sobą. Nie bądź idiotą proszę i nie mów mi "Atakuj tamtego!" To ty albo ktoś inny jest na tyle głupi żeby ryzykować życie. Ja jestem po to aby nieść śmierć. )

- Nuker ( Witaj młodzieńcze. Twój zapal porywa mnie. Teraz jednak zrozum, nie jestem tym, którego ujrzysz w pierwszej linii. Jestem tym, który włada potężna mocą. Na moje skinienie palca przeciwnicy kładą się jak ścięty łan zboża. Ochron mnie a zamiennie pole bitwy w piekło... Oczywiście dla naszych wrogów. )

- Buffer ( Myślisz, ze jesteś wystarczająco bezpieczny w tej święcącej zbroi? Powiem jedno beze mnie jesteś jak kusza bez bełtów. Pozwól odezwę się do Wszechmogącego i sprawie, ze twa skora zamieni się w stal a twe mięśnie zamienia się w żywy ogień. Daj mi chwile i módl się ze mną a laska Najwyższego nie opuści cię nigdy. )

- Healer ( Znowu wrzeszczysz wielki bohaterze? Uspokój się to wcale nie będzie bolało. Przecież masz sile na wrzaski wiec nie drzyj się, ze umierasz! Umarli nie maja zbyt dużo do powiedzenia. Śmierć nie interesuje się tobą... Jeszcze. Przestań bluźnić, widziałem wiele śmierci a ty nie masz pojęcia o czym mówisz. Jestem po to abyś nie musiał się martwic o swoje życie. Na moich barkach spoczywa odpowiedzialność odnośnie twej dalszej egzystencji. )

- Archer ( Moj luk jest twoja śmiercią. Myślisz, ze kolega z tym kozikiem zdarzy do mnie dobiec? Ha, ha. Dobre zarty. Nim postawisz pierwszy krok w ma stronę zamienisz się w jeża. Zawsze stoję niedaleko i zawsze trafiam w czuły punkt. Jestem tym, który dokańcza sprawę. No chyba żartujesz jeśli myślisz, że wejdę w ten wąski tunel. Moja siła to przestrzeń, zrozum to proszę. Jesteś głodny? Jak to czemu pytam. Nie widzisz? 200 metrów przed tobą siedzi bażant. Tak, ten ze strzałą w szyji... )

Ps. Może troszkę rpg`owo ale cóż stare przyzwyczajenia

Kiedy powinien powstać klan?
Bardzo dobre pytanie. Musicie odpowiedzieć sobie na początku: jakie zadanie ma przed sobą wasz klan? Jeśli ma być tylko czatem i ma zbierać znajomych razem to możecie stawiać go juz od 10 lev i macie czat jak również wgląd, który ze znajomków jest akurat w grze ( dużo wygodniejszy sposób niż friendlista ).

Jeśli macie wyższe cele, takie jak branie udziału w CS, czy kreowanie dużego ally, to musicie się grubo zastanowić. Jeśli chcecie dochodzić od początku do wielkiej fortuny to załóżcie go na niskim poziomie. Jednak jest to ryzykowne i byłem wielokrotnie świadkiem upadków takich klanów. Moja propozycja to: zgadajcie sie z potencjalnymi ludźmi i umówcie się, że klan zakładacie na poziomie 40+ Wówczas możecie niemal odrazu przejść do 3 poziomu klanu i uzyskać własną flagę. To bardzo dużo daje. Wielu nowych członków patrzy na flagi i opisu, blednie uważając, ze klan z flagą jest silnym klanem. Niepodważalny faktem jest to, że creest dodaje splendoru klanowi.
Podsumowując, jeśli chcecie założyć klan do oprócz waszych marzeń o wielkości, zastanówcie się co taki klan ma zdziałać i jakie maja być jego założenia!

Crafterzy, spoilerzy, matsy, recki...
Piękny temat i jakże drażliwy w każdym klanie. Powiem tak tyle ile jest klanów, tyle jest sposobów na podział ww. rzeczy. Bez cienia wątpliwości, w klanie musi być spoiler ( najlepiej więcej niż 2 ) i crafter ( 2 wystarczy ). Co zrobić ze skąpymi krasnalami? Powiem tak, expienie i levelowanie krasnali to czysty horror, graczowi zwraca się to w pieniądzach. Dlatego nie dziwcie sie, ze wasze super postaci biegają z low sprzętem a wasi przyjaciele - pokurcze Mrugnięcie biegają w topowych sprzętach. Oni maja kasę, bo ciężko pracują na to raz, a dwa krasnale sa maszynkami do robienia pieniędzy. Po trzecie krasnal nadrabia sprzętem swoje bardzo duże niedoskonałości w walce i samotnym expieniu! Gdyby nie to, to nikt by nie gral krasnalem!!!

Kolejna ważna rzecz, cały klan powinien pomagać expic krasnalom klanowym. Czemu? Dlatego, ze crafter musi bardzo szybko dojść do 55 lev aby mógł robić b grade stuff. Samemu będzie się bardzo długo rozwijał, wkurzy się i odejdzie do innego klanu gdzie uszanują jego profesje. Nie róbcie tego tak, ze zostawiacie waszego spoilera klanowego do czasu azż zaczniecie potrzebować matsow ze spoila. Wtedy nagle jest OH! Kolego pójdziemy na spoila? Ja bym wam powiedział "bujajcie się, wcześniej nie było chętnych a teraz?" Nie dziwcie się takiej postawie, ale z 2 strony jak chcecie pomocy a nikt nie pomaga to sami będziecie skorzy do wsparcia tej samej osoby? Raczej nie.
Recki powinny bez 2 zdań trafiać w ręce klanowego craftera. To on ich potrzebuje i on powinien je mieć.
Jeśli idzie o matsy to generalnie powinny trafiać do klanowego magazynu. Klan lider w porozumieniu z crafterem tworzą sprzęt potrzebny dla klanu. Tu mała uwaga w jaki sposób będzie ustalana hierarchia to juz kwestia indywidualna ( czy w zależności od lev, klasy, czasu gry , ilości godzin spędzonych w grze etc ).

Pomocna uwaga: postarajcie się ustalić kto w waszym klanie kim gra bądź będzie grał. Ustalcie naczelnego tanka, buffera, maga etc. Wówczas można ustalić hierarchie sprzętu do tworzenia. Przykład: macie gracza, który będzie przyszłym SK. Co mu jest potrzebne przede wszystkim w wyprawach klanowych? ARMOR! Wiec człowiek ten dostaje w 1 kolejności armor. Macie DD, wiec jemu potrzebna jest bron, wiec dostaje bron etc. Mam nadzieje, że rozumiecie o co mi chodzi. Ponieważ w pierwszych fazach gry będziecie cierpieć na poważne braki kasy, matsow, recek itd. Będziecie się kłócić, kto ma dostać pierwszy, kto drugi itd. To nie jest rozwiązanie. Klan lider podejmuje decyzje kto , co i komu? Musicie mieć nadzieje, ze będzie to obiektywny i mądry podział. Każdy musi dostać to co najważniejsze z pkt widzenia klanu! Wiec, ze SK dostaje zbroje a nie bron to chyba jasne? On ma ściągać moby na siebie a nie zadawać dmg. Później sytuacja sie rozluźni, każdy będzie miał swój sprzęt i nie będzie tematu, all będzie szło do CWH. Następni członkowie klanu będą mieli lepiej.

Pamiętajcie mądry i sprawiedliwy podział pozwoli wam na szybki rozwój, lojalność wobec klanu i mila zabawę. Jeśli złamiecie zasadę jako lider ( czyli all dla mnie i moich kumpli a reszta na końcu ) to stracicie poparcie, członków i ostatecznie wasz klan się rozpadnie.

Reputacja.
Bardzo ważny aspekt gry. Tak jak jest ważny tak często pomijany przez graczy, klany i CL. Co określa nasza reputacje w świecie L2:

- czyny
- znajomości
- sposób odnoszenia się do innych
- pomoc innym
- uczciwość
- lojalność
- wiedza
- umiejętność gry

Pamiętajcie jeśli np. chodząc po exp spocie widzicie martwego kolesia i prosi was o rezz to go wskrzeście! Zapamięta was jako spoko gościa. Jeśli do ww. sytuacji dodamy to, ze obok ciała leży dropp, to podnieście go, wskrzeście pechowca i oddajcie mu dropp! Koleżka zapamięta was do końca gry! Pamiętajcie, ze jeśli jesteście na np 40+ lev i leży sobie ktoś i ma droppniety sprzęt n grade to dla was to syf a dla niego to super sprzęt, na który zbierał np miesiąc czasu. Pomyślcie co sobie pomyśli jak mu go zabierzecie i pomyślcie co będzie o was myślał kiedy mu oddacie. To chyba proste nie?

Przez uczciwe zachowanie możecie narobić sobie wielu znajomości, mając je zawsze możecie liczyć na pomoc ze strony takich osób. Moj własny przykład, wspólne expienie we wczesnym stadium gry, pomoc, buffy, rezzy etc. Dodanie do friendlisty i później na poziomie 50+ zwykły pm do nich ( w tym czasie oni byli we własnych klanach, mieli swoich znajomych ... ), ze potrzebuje recki na doom armor, albo matsow na nią i prośba aby popytali we własnych klanach. Znacie łańcuszki szczęścia? 1 os wysyła do 2, te 2 do kolejnych 2 itd. W ciągu kliku chwil około 100 osób wiedziało, ze czegoś potrzebuje, po 5 min miałem pm z ofertami sprzedaży. Proste, mile i skuteczne

Reputacja może bazować na czynach. Np. Wasz klan wpada do AL i schodzi na reda, zabija all i zbija karme w sercu. Jaka reputacja? To jest groźny klan, nie boja się pvp, nie boja się, że zejdą na reda i generalnie wymiatają, są zgrani i niebezpieczni, nie wiadomo kiedy przyjdzie im ochota na pvp. Proste? Banalne...

Pamiętajcie, że jeśli kogoś okradniecie, oszukacie to jest 100 razy gorsze niż PK. Bo zabić można każdego i puste odgrażanie się, że zabije cię 100 razy są słowami na wiatr. Jeśli jednak oszukacie kogoś, bądź okradniecie ze sprzętu. To tej postaci nikt nie zapomni. Będziecie zabijani przy każdej okazji, nikt nie będzie miał dla was litości. Bez względu na konsekwencje. Co z tego, ze przez 10 min będę redem? Nic, ważne, ze zabiłem tego gnoja, który mnie okradł.

Reputacja może windować i dołować. Pamiętajcie, ze tylko od was zależy co będą o was myśleć. Rep może być waszym przekleństwem albo waszym błogosławieństwem. Starajcie się robić sobie przyjaciół bo wrogów to nie problem. W późniejszej fazie gry, gdzie zaczyna działać polityka klanowa, reputacja jest niezbędna...

Komunikacja.
Niby wszystko wiadomo a jednak nie do końca. W czym sęk? Mianowicie, komunikacja, jak wszyscy wiemy, jest podstawa kontaktów miedzy ludzkich. Jak to się odbija na klanie? Bardzo prosto, brak komunikacji powoduje chaos w waszych działaniach. Ile razy wam się zdarzyło, ze podczas party klanowego, zamienialiście się w grzyb atomowy, ponieważ jeden z klanowiczow robił co chciał albo nie czytał poleceń? Myślę, że mnóstwo razy. To jest czysty horror jeśli brakuje komunikacji podczas wspólnych wypadów. Nie wspominam juz CS, ponieważ tu komunikacja jest wyznacznikiem zwycięstwa.

Jak sobie z tym poradzić? Odpowiedz jest prosta, pewnie większość z was pomyśli: " o czym ten facet pisze, przecież to oczywiste!" Jednak uwierzcie mi, nie ma bardziej błędnego myślenia. Wiele osób zapomina o tym malutkim programiku jakim jest TEAM SPEAK!
Program pozwala wam na rozmowy głosowe za pomocą mikrofonu w czasie rzeczywistym. Koordynuje wasze działania i na bieżąco możecie się wymieniać informacja. Juz Sun Tzu zauważył, ze informacja decyduje o zwycięstwie! Nie lekceważmy slow mądrego człowieka!
Parę przykładów na poparcie tej tezy. Wyobrazicie sobie party klanowe, region wysokiego ryzyka ( AL, TOI ) nagle komuś się zwiesza gra, ma laga, myszka przestaje działać, cokolwiek. Informacja idzie w party, "healer bezużyteczny, walka stop i szybciutko na safe point lub ochrona bezbronnej postaci". Wypad na CS, tutaj chyba nie musze wspominać o co idzie. Komunikacja jest podstawa powodzenia, atak z lewej, atak na bramę, ochrona flagi, gdzie do cholery jest buffer, tanki do przodu, ostrzelać tych z prawej, na pole wdziera się klan XXX od strony miasta, pomocy mam tu przerąbane, buffer! gdzie ty jesteś?, Songi proszę etc etc. Miliony komend potrzebnych podczas CS. Chcecie pisać? Proszę bardzo ale pamiętajcie, że podczas zadymy wasz komunikat może być niezauważony bo:

- ktoś walczy i komunikaty o dmg, ss etc szybko przesuwa mu się na chatcie
- jest 100 rożnych komunikatów i txt od klanowiczów, że cos się dzieje,
- ktoś ma przełączonego chata tylko na klan i nie widzi komunikatów na globalu czy party
- nie ma czasu na czytanie chata...

Jak widzicie słowo pisane nie zawsze trafia do odbiorcy. Natomiast jeśli ktoś krzyknie: " Gdzie ty #$%* idziesz??" to na 100% zrozumiecie, ze o was chodzi.

Jakie trzeba spełniać warunki aby komunikacja głosowa działała?
Przede wszystkim jedna osoba mówi reszta słucha! Nie ma jarmarku i ujadania jeden przez drugiego! W takiej sytuacji pojawi się chaos i nici z komunikacji.
Po drugie, słowa lidera party/klanu są święte! Pamiętajcie, ze L2 to gra zespołową!! Na takiej zasadzie się opiera, w pojedynkę to możecie pozamiatać a nie walczyć na CS czy na ciężkich exp spotach. Wiec wasze zaufanie do lidera party musi być bezgraniczne, tak jak do healera Mrugnięcie. Jeśli pada słowo atakujemy tego i tego to WSZYSCY atakują wskazane cele, nawet kosztem własnego życia. Pamiętajcie, wasza śmierć może być kluczem do zwycięstwa!!
Podsumowując: LIDER MA ZAWSZE RACJE; JEDNA OSOBA MÓWI RESZTA SŁUCHA! Nie zachowujcie się jak przekupy!!

Komunikacja podczas PvP/ Mass PvP
Proste zasady, które nie różnią się zbytnio od PvE. Lider wyznacza cele, jeśli jesteście klanem to powinniście ćwiczyć wspólną walkę przeciwko innym ppl. Oczywiście o strategiach w innej części poradnika. Jednak pamiętajmy w mass PvP nie ma bohaterów, samemu idziecie od razu do najbliższej wioski Mrugnięcie
Powtórka, jeden cel wyznaczony przez lidera i KAŻDY się musi słuchać! Koniec i kropka

Jak widzicie komunikacja jest kluczem do zwycięstwa. Nie możecie tego lekceważyć bo szybko się zemści. Oczywiście jest wiele komunikatorów głosowych dostępnych w sieci. Możecie je znaleźć przez google. TS`a sam używam i polecam innym.


... Mmmm BASIK  ^^...


... Bo zły avatar boli cale forum

"... Umieram, gdy widze jak błądzimy we mgle,
Umieram, gdy czuje, że trwamy we śnie,
Umieram, bo wiem, że Ty nie rozumiesz, że ja,
Umieram, gdy widze jak Ty ..."

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.sa.pun.pl www.chuckfansite.pun.pl www.klasa3be.pun.pl www.tibia-forum.pun.pl www.jlb-clan.pun.pl